A növekvő energiaigények kiszolgálására hazánkban is népszerű megoldásnak bizonyulnak azok a gázmotoros kiserőművek, amelyek saját villamosenergia- és hőtermelést tesznek lehetővé a felhasználóik számára. A Power Szerviz Kft. legnagyobb gyártófüggetlen gázmotoros kiserőmű szervize, akik gázmotorok telepítését, szervizelését és felújítását végzik, és fő tevékenységeik közé tartozik az üzemeltetés és a diagnosztika is. Jól tudják, hogy ügyfeleik számára milyen fontos a tervezhetőség, és egy váratlan meghibásodás miatt bekövetkező üzemidő kiesés, milyen súlyos anyagi következményeket okozhat. A Com-Forth által forgalmazott Moxa eszközökkel gázmotoros kiserőművek felügyeletét kívánták létrehozni, és már a tervezés fázisában tudták, hogy egy “általános” távfelügyeleti rendszernél komplexebb megoldásban gondolkodnak.
Hegedűs Ádámot, a Power Szervíz üzemeltetési vezetőjét arra kértük, foglalja össze, hogyan zajlott a munka.
Könnyen elérhető digitális rendszer létrehozása
Az erőművekből érkező adatokat magas felbontásban kezdtük el tárolni (kb.600 adat/másodperc/gázmotor), majd ezen adatokat felhasználva létrehoztunk egy olyan üzemeltetői környezetet, ahol a napi, heti, valamint havi energetikai, elszámolási és egyéb jelentések elkészítése egy automatizált folyamattá vált. Ez egy nagyszerű dolog, a mai napig örülünk ennek, mivel jelentősen megkönnyíti a mindennapjainkat, ugyanakkor még tovább szerettünk volna lépni. A továbblépés eredménye egy mesterséges intelligencia által felügyelt adatbázis lett, melyet a mai napig fejlesztünk annak reményében, hogy az eddigi sok éves üzemeltetői és szervizes tapasztalatunkat egy jól strukturált és kezdő szakemberek által is könnyen elérhető digitális rendszerben összegezzük. Az így megépített rendszer lehetővé tette a távoli realtime beavatkozásokat, hibaelhárításokat és a mesterséges intelligencia általi hiba prognosztizálást, ezáltal az erőművek rendelkezésre állását nagyban megnöveltük. (Országos szinten szerintem messze nekünk a legjobb a kollektív rendelkezésre állásunk a gázmotoros iparágban.) Miután nyilvánvalóvá vált, hogy egy nagyszerű dolgot hoztunk létre, országszerte több mint 40 ügyfelünknél is szépen lassan el kezdtük kiépíteni a rendszerünket.
Pozitív tapasztalatok már a kezdetektől
A hálózati eszközök felé támasztott legfőbb elvárásunk a megbízhatóság, stabilitás és pontosság. Mire eljutottunk a Moxa eszközökig, sajnos sok más gyártó által forgalmazott termék megfordult a kezünk között, és nem volt túl zökkenőmentes a számunkra addig ismeretlen környezet felépítése hiányos szakmai támogatás és megfelelő minőségű eszközök felhasználása mellett.
A Moxa eszközök kiválasztása az első megrendelés után teljesen logikus és egyértelmű döntés volt. A berendezések által nyújtott minőség, megbízhatóság és támogatás egyik korábban használt berendezés gyártójával sem volt összemérhető.
“Mindent meg lehet oldani”
A legfőbb kihívás a saját magunk által felállított gátak ledöntése volt. Igazából ma már nem nagyon látunk műszakilag kivitelezhetetlen kihívást, mert tudjuk, hogy mindent meg lehet oldani, csak meg kell találni a megfelelő beszállítót, ismereti anyagot. A Com-Forth és a Moxa igazából egy biztos pont az ilyen jellegű projektjeink kapcsán. Megbízható beszállító, aki minőségi terméket, megfelelő határidőn belül szállít számunkra, valamint a mérnökeik segítenek a kivitelezések közben felmerülő kérdések rettentő gyors és rugalmas megválaszolásában.